dinsdag 26 april 2011

Een andere manier

Vandaag heb ik weer even tijd om een techniek van het mandjes weven te laten zien.
De meesten van jullie weten denk ik wel hoe je een basis mandje kunt weven, waarbij je begint met 4 draden verticaal en 4 draden horizontaal voor de bodem. Kijk anders eens op het blog van Casey voor de uitleg hiervan. http://caseymini.blogspot.com  onder baskets.
Vandaag wil ik hier een andere manier laten zien om de bodem van een ronde mand te maken waarbij je een gevlochten bodem krijgt.

Begin met het knippen van10 draden van dezelfde lengte voor de staken van je mandje. Ik heb hier een soort bloemendraad gebruikt.
Leg 4 staken naast elkaar en weef in het midden met een lange draad een stukje van ongeveer 1 cm breed. Begin links en weef gewoon op en neer naar rechts. Laat je draad aan de rechter bovenkant uit steken. Zie foto 1.
Ik heb de uiteinden van de draden even vastgeplakt op mijn snijmat. Dit vind ik makkelijker werken.
Doe dit twee maal en leg nu de staken haaks op elkaar met de uiteinden van de draad aan de rechter bovenkant. Begin te weven door de draden te kruisen en om de eerst volgende staak te slaan. Je werkt naar rechts!
Weef zo 1 toer rond. Waar je een kort begin van de draad hebt zitten weef je dit mee met de staak waar het tegen ligt. Na de eerste toer komt een lastig werkje! Steek een extra staak van re boven naar links onder tussen je weefsel door in de hoek. en ook 1 diagonaal in de andere richting door de hoeken. Gebruik eventueel een naald om een gaatje te maken waar je de staak langs kunt steken.
Weef nu gewoon verder in het rond. Trek na elke paar steken je weefdraden stevig aan en maak de toeren strak tegen elkaar. Blijf door weven tot de bodem groot genoeg is naar je zin.

Ik heb op de derde foto de draden even naar de achterkant gelegd maar het weeft fijner als je de draden aan de voorkant houdt en ze daar steeds kruist.

Verdeel terwijl je bodem groter wordt de openingen tussen de staken door ze uit elkaar te buigen.
Mijn bodem is nu zo groot als op foto 4.
Ik hoop morgen verder te gaan met een effen randje en de zijkanten van de mand.
This is a different way to make the flat round of a basket. I made two sets of woven stakes and put them together crossing them at right angels. Hope it's clear when you look at the photo's. If not- write me a message.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten