zaterdag 10 september 2011

vierkante mand 2



Dit is op het moment de enige manier die ik kan bedenken om een vierkante mand te maken waarvan ook de bodem gevlochten is.
Ik heb deze manier om een bodem te maken al eens eerder uitgelegd voor een rond mandje.


* Knip ongeveer 20 stukjes ijzerdraad en begin weer met het opplakken van een stukje schilderstape met de plakkant naar boven.

* Plak hierop netjes verdeeld de helft van je draadjes.

* Weef hier op en neer een bodem van zo groot als je je mandje wilt hebben. Vierkant!!

* Herhaal dit nog een keer!
   Probeer dezelfde maat te maken!!

* Neem nu de twee bodems en leg ze haaks op elkaar en zorg dat de uiteinden van je draden allebei rechts boven in de hoek komen.






* Pak de draden samen vast, kruis ze 1 keer over elkaar en haal ze naar voren tussen twee naast elkaar liggende staken door.

* Begin nu te vlechten met twee draden aan de rechter kant naar beneden.

* Ga 1 toer helemaal rond en zet de bodems zo netjes mogelijk op elkaar vast.

* Buig nu de staken van je af zo recht mogelijk omhoog
en vlecht verder.

* Knip de korte stukjes draad die ook nog aan de bodem zitten af op ongeveer 3 cm en leg ze langs de staak waar ze naast zitten en weef ze gewoon mee.


* Knip eventueel de ijzerdraadjes op dezelfde lengte af. ( Vlecht makkelijker)
* Blijf doorvlechten tot je mandje de juiste hoogte heeft.

Mijn mandje is nu zover als op de eerste foto.
Ik probeer het morgen af te werken.

Deze manier kost behoorlijk wat werk omdat je twee bodems moet maken.
De onderkant van het mandje is ook wat dikker.
Ik dacht eerst dat het niets zou worden maar nu ik wat verder ben wordt hij toch wel leuk.
Ik moet er alleen niet aan denken om op deze manier meerder manden te maken.... Ik heb nog wel een idee voor een mand met een dichte bodem die denk ik heel wat vlotter te maken is... Daarover later verder.

1 opmerking:

  1. Está fantásticamente bien explicado. Muchísimas gracias, a ver si me animo y lo intento :-)
    Un beso.

    BeantwoordenVerwijderen